Äntligen


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=835762

Blev jätteförvånad att det blev ett nej i första omröstningen, men dom verkar ju ha kommit på nya, bättre, tankar nu. Hur som helst så ska jag sälja de aktier jag äger i nuläget.
Jag vet inte varför, men jag är nästan orolig över alla problem som verkar bryta ut just nu. Samt att man nu får reda på att alla dessa problem förutspåtts för flera år, decennier sedan. Skrämmande vilken exakthet de hypoteserna hade men sedan kan man ju fråga sig hur mycket sanning det ligger i det, känns oftast mest som någon försöker leka duktig och "vad-var-det-jag-sa?".

Jag satt och zappade (som vanligt;) igår och hittade en dokumentär där dom diskuterade klimatförändringarna och det var den första (som jag har sett iaf) som diskuterade några enskilda följder mer specifikt. Dom pratade väldigt mycket om Golfströmmen och det var väl därför jag satt som naglad i en timme, eftersom det är något som direkt rör oss i Skandinavien. Många forskare tror att en förhöjd temperatur kommer få de stora Arktis- isarna (som är består av 70% av all jordens sötvatten) att smälta. Detta kommer leda till att det salta vattnet i Golfströmmen späds ut. Vattnet blir då lättare så att det inte kan sjunka när det kommer upp i de Nordiska Haven och då upphör cirkulationen. Då blir det lika kallt här som i Alaska eller som värsta: hela Europa täcks med is. Fyfan.
Och det har nyligen kommit rapporter om att just det här håller på att hända, salthalten i Golfströmmen har sjunkit.

Dom hade även gjort ett Worst case-scenario arbete. Helt jävla sjukt vad som kan hända egentligen och speciellt vad vi gör som gör att det här kan hända. Nu menar jag inte att jag är Guds bästa barn när det kommer till att vara så mijlövänlig som möjligt, men jävlar vilken tankeställare jag fick igår.

Jag får bara lust att flytta ut till en grotta och börja leva på rötter. Eller nåt. Men det får vänta, för nu ska jag fira min söta lillasyster. 7 år idag!

Laura



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0